Rachèl van Olm en Harry-Jan Bus
2010

2010_olm_en_busIn 2010 werd de Laurenspenning uitgereikt aan Rachèl van Olm (1967) en Harry-Jan Bus (1960), de oprichters van Theater Walhalla in Katendrecht. Zij kregen de penning voor hun verdiensten voor het culturele en sociale leven in deze Rotterdamse wijk.

Met de oprichting in 2008 van Theater Walhalla in de Rotterdamse wijk Katendrecht, maakten Van Olm en Bus niet alleen hun eigen droom waar, maar veranderde het achterstandsgebied Katendrecht mede dank zij hen van een no-go-area in een hippe wijk. De oprichters wilden van Katendrecht een plek maken waar het goed toeven is, een wijk die volgens Bus ‘weer onderdeel is van de stad.’

Harry-Jan Bus en Rachèl van Olm vormen samen de directie van de stichting Theater op Katendrecht/Theater Walhalla. Bus is verder bekend van zijn cabaretgezelschap De Tunes. Als muzikant bracht hij al Rotterdamse liedjes in een tijd dat dit nog niet zo gewoon was als nu. Met de deelname in 1990 aan het cabaretfestival Cameretten begon hij zijn carrière. Hij is ook presentator. Rachèl van Olm was programmamaker bij Villa Achterwerk van de VPRO. Als bedenker en regisseur van het populaire kindertv-programma Zaai – opgenomen in een wei achter haar huis in de Hoeksche Waard – kreeg zij landelijke bekendheid.

Uit de oorkonde :
‘Het door hen in 2008 op Katendrecht geopende Theater Walhalla is niet alleen een verrijking voor de wijk, maar voor de hele stad. Van Olm en Bus hebben zich niet ‘opgesloten’ binnen de muren van hun theater. Vanaf het begin hebben zij door een groot aantal initiatieven (festivals op het Deliplein, de Nacht van de Kaap, de Ronde van Katendrecht, een restaurant en hun niet aflatende enthousiasme de wijk bij hun theater betrokken.’

De uitreiking was op donderdag 28 oktober 2010 in de Rotterdamse Laurenskerk. Het programma bevatte onder meer optredens van Mike Boddé, Pierre van Duijl, Loes Luca en Frédérique Spigt. De feestrede werd gehouden door Dorine de Vos.

www.theaterwalhalla.nl

→ uitnodiging (pdf)

→ RTV Rijnmond: Oprichters Theater Walhalla krijgen Laurenspenning (incl. audio)
→ De Weekkrant: Laurenspenning voor Rachel van Olm en Harry-Jan Bus


 

CULTURELE BIJDRAGE AAN HERSTEL VAN WIJK

NRC, 27 oktober 2010

“Geld in kunst steken, is ook investeren in de leefbaarheid van een wijk,” zeggen de oprichters van theater Walhalla in Rotterdam-Zuid.

Door onze redacteur Mark Hoogstad

Rotterdam, 27 okt. Zonder cultuur geen sociale cohesie. Socioloog Anton Zijderveld benadrukte het meer dan eens. Dankbaar maakten Harry-Jan Bus (50) en Rachèl van Olm (43) gebruik van zijn wijsheid, toen zij hun bedrijfsplan opstelden. Nu, ruim twee jaar na de opening van hun theater Walhalla in Rotterdam-Zuid, blijkt de van Zijderveld geleende zin inderdaad geen loze kreet te zijn. “Wij bewijzen dat je met kunst en cultuur het verschil kan maken”, zegt Van Olm met gepaste trots.

Een vinexwijk is Katendrecht (4.000 bewoners) niet en dat zal het schiereiland ook nooit worden. Maar de eens zo verloederde wijk bestaat niet meer. In rap tempo is de voormalige hoeren-en Chinezenbuurt van Rotterdam de afgelopen jaren opgekrabbeld: nieuwe (klus)woningen, hogere inkomens, minder criminaliteit. “Het sociale evenwicht is langzaamaan hersteld”, zegt wethouder Dominic Schrijer (Sociale zaken en stadseconomie, PvdA). Met dank onder meer aan de culturele pioniers Bus en Van Olm, die hun droom verwezenlijkten in het voormalige en roemruchte zeemanscafé Walhalla aan het Deliplein. Wegens hun verdiensten voor de stad ontvangen zij morgen uit handen van Schrijer de Laurenspenning, een van de hoogste onderscheidingen die Rotterdam kent. “Hun kracht is hun optimisme. Ze bieden vrolijkheid op een plek waar het gemopper tot voor kort niet van de lucht was”, zegt Schrijer.

Het ‘vestzaktheater’ Walhalla (tachtig stoelen) is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de tweede stad van Nederland. De cijfers spreken voor zich: tweehonderd voorstellingen per jaar, acht straatfestivals en ruim 20.000 bezoekers. Rotterdammers weten ‘De Kaap’ weer te vinden, constateert ook Paul Tissingh, de oudwoordvoerder van Schrijer. Hij kocht ruim twee jaar geleden een woning in de achterstandswijk. Bus en Van Olm hebben volgens hem niet alleen leven in de brouwerij gebracht, de oud-cabaretier en zijn vrouw zorgen ook voor sociale interactie. “Zeker op die straatfestivals komen mensen af die je anders niet ziet. Zo brengen zij verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor het hier uiteindelijk prettiger wonen is.”

‘Hun kracht is hun optimisme en vrolijkheid’

Het geheim van het succes schuilt verder onder meer in het laagdrempelig karakter van de – vaak experimentele – voorstellingen. Walhalla oogt als een ruim uitgevallen maar intieme huiskamer, waar de artiest direct contact heeft met zijn publiek. Ook de relatief lage prijzen (10 tot 15 euro) staan borg voor extra bezoekers.

Het nieuwe kabinet streeft naar cultureel ondernemerschap zoals Bus en Van Olm dat in praktijk brengen. Bus: “Maar wij laten ook zien dat het zinvol is om geld in kunst en cultuur te blijven steken, want daarmee investeer je als overheid ook in de leefbaarheid van een wijk. Misschien mag ik dat niet al te hard over onszelf roepen, maar zo is het toevallig wel.”

Hun jaarbegroting bedraagt 545.000 euro. Bijna de helft van dat bedrag (41 procent) verdienen zij zelf, de rest komt binnen via subsidies. Daarmee voldoen Bus en Van Olm ruimschoots aan de norm van 17,5 procent eigen inkomsten, die oud-minister Ronald Plasterk (Cultuur, PvdA) stelde.

Om extra inkomsten te genereren én tegemoet te komen aan de wensen van hun publiek openden Bus en Van Olm vorig jaar een eigen restaurant, schuin tegenover Walhalla: De Jonge De Jong. Binnen een paar maanden groeide de table d’hotes (veertig stoelen) van chef-kok Jim de Jong uit tot dé culinaire hit van Rotterdam, getuige de lovende recensies op internet.

Met de oplevering van een loop- en fietsbrug wordt Katendrecht volgend jaar aangesloten op de Wilhelminapier, waar film-en jazzhuis LantarenVenster deze maand de deuren opende. Bus en Van Olm verwachten dan nog meer toeloop. Ook naar hun nieuwe, nog te openen theater, dat wordt gehuisvest in een fabrieksloods aan hetzelfde Deliplein.