
Aruna Vermeulen toont de Laurenspenning 2012 die haar in de Laurenskerk werd uitgereikt. (Foto Maarten Laupman)
De Laurenspenning 2012 is toegekend aan Aruna Vermeulen. Op 6 november heeft ze de onderscheiding in ontvangst genomen in de Grote of Sint-Laurenskerk in Rotterdam. Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, hield de feestrede.
Aruna Vermeulen kreeg de onderscheiding voor ‘haar enthousiasme, gedrevenheid en visie’ waarmee zij de ontwikkeling van de hiphopcultuur in Rotterdam heeft gestimuleerd.
In 2002 richtte Vermeulen het HipHopHuis op dat volgens de jury ‘voor velen een tweede huis is geworden’. Breakdancers, DJ’s, MC’s en graffiti-artiesten volgen hier lessen en trainingen en realiseren gezamenlijk projecten.
Sinds 1959 is de Laurenspenning 47 keer toegekend aan personen of organisaties als waardering voor hun inzet voor kunst en cultuur in Rotterdam. Vooral de mate waarin zij anderen hebben geïnspireerd is aanleiding tot het verlenen van de onderscheiding.
———————————————————————
‘Als je leert op je hoofd te draaien, kun je ook astronaut worden’
VAN ONZE VERSLAGGEVER BART DIRKS − 05/11/12, 00:00
de Volkskrant
Voor haar verdiensten voor Rotterdam krijgt Aruna Vermeulen (36) van het HipHopHuis dinsdag de Laurenspenning. ‘Op school moet je pet af. Thuis moeten je schoenen uit. Je moet overal wat. Hier màg je iets.’
‘Tick-tick-kick-kick-boom-boom-ká-ká!’ In de grote zaal van het HipHopHuis oefenen vijftien dansers voor verplaatsbare spiegels hun moves. In de kelder leren drie meiden en vier jongens te scratchen op vijf draaitafels. ‘Vier maten is zestien tellen, toch?’ Een kamer verder werken rapper Feis en producer Hype aan een nieuwe plaat.
Aruna Vermeulen (36) doet niet meer actief mee. Ze vloog als hiphopper van Korea naar Marokko en van Zuid-Afrika naar Japan, zat in de jury bij battles in New York en Los Angeles. ‘Zeg nou zelf: hoe dope is dat? Allemaal dankzij breakdance. Supertof.’
Sinds twee jaar stort ze zich op het werk achter de schermen, als algemeen directeur van het HipHopHuis dat ze tien jaar geleden oprichtte met Bennie Semil en Lloyd Marengo. ‘Elke seconde dat ik aan mijn bureau zat, kon ik niet trainen. Dat knaagde aan me. Nu ik gestopt ben met dansen, heb ik tien sprongen gemaakt in de organisatie.’
Het is niet onopgemerkt gebleven. Morgen krijgt ze de Laurenspenning, een Rotterdamse onderscheiding. ‘Het voelt als het winnen van een grote battle. Maar het is vooral erkenning voor hiphop als subcultuur in de stad.’
Vermeulen maakte pas tijdens haar studie maatschappijgeschiedenis op de Erasmus Universiteit kennis met hiphop. ‘Het was mijn aansluiting op de multiculturele samenleving. Mijn gymnasium was monocultureel, mijn familie is òf Hindoestaans, òf Nederlands. Ik voelde een gemis.’
Het betekende meer. ‘Door hiphop heb ik geleerd te leren. Ik had zelf nooit verantwoording hoeven nemen voor mijn leerproces, altijd gewacht op het initiatief van een coach, een leraar. Bij hiphop is het totaal aan jezelf. Als je leert op je hoofd te draaien, dan kun je ook astronaut worden.’
Het was eind jaren negentig, de hiphopcultuur die in de jaren zeventig was ontstaan in de Bronx in New York leefde op. ‘Ik werd geaccepteerd door mensen die veel beter waren. Ik mocht meteen mee optreden op een Turkse bruiloft, ze vonden het tof dat ik organisatietalent had. Mijn eerste battles danste ik tegen jongens. Voetballen moest ik in het damesteam. Dat voelde alsof het niet voor het echie was.’
Rotterdam had in de jaren negentig drie hiphop-crews: Freezone, waar Aruna bij danste, 010 B-boyz en Starforce. ‘Toen de stad in 2001 Europese culturele hoofdstad was, waren we de paradepaardjes. We merkten hoeveel interesse er was, en hoe weinig mogelijkheden jongeren hadden.’
De underground-cultuur paste niet op een dansschool met flamenco- en tangoles, en evenmin op de muziekschool die weinig jongens en allochtonen bereikte. ‘We wilden een eigen, laagdrempelige plek. Hier train je gratis, je betaalt alleen per keer dat je les volgt.’
Nieuwe generatie
Wekelijks komen er 750 kinderen, tieners en volwassenen naar het HipHopHuis, gevestigd in een voormalig architectenkantoor bij het Hofplein, om te streetdancen, te rappen of beats te maken. Cultuureducatie zon der drempels. ‘Kids vinden hier automatisch hun weg naar de scene.’
Die scene is wel aan het veranderen. ‘Dertig jaar geleden bestond hiphop uit breakdance, graffiti, rap en dj’en. Op die vier elementen greep de revival van eind jaren negentig terug. Anno 2012 is het breder: dubstep, dancehal, krumping, waacking. Daar moest je tien jaar geleden niet mee aankomen. Maar als we dat hadden afgehouden, was het hier leeg geweest. ‘Een nieuwe generatie zei tegen ons: Lloyd, Bennie, Aruna, jullie moeten een beetje opschuiven. Wij hebben gezegd: ga je gang. Lloyd is choreograaf geworden met een eigen theatertour, Bennie is drummer van een funkband en zet als projectmanager hiphopactiviteiten op in andere gemeenten. Ik ben zelf in het HipHopHuis van het ondernemerschap gaan proeven, dus van artistiek naar zakelijk gegroeid. Op termijn moet de nieuwe lichting ook dat overnemen.’
Vroeger hing Vermeulens succes af van haar eigen breakdanceprestaties. ‘Later werd ik ook trots op andermans successen.’
Hiphop en Rotterdam horen bij elkaar, vindt Vermeulen. ‘Het is een grote, rauwe scene. Er is veel om je over op te winden in deze stad. Rotterdam staat er niet zo goed voor, dat maakt de urgentie groot. Op school moet je pet af. Thuis moeten je schoenen uit. Je moet overal wat. Hier mág je iets.’
LAURENSPENNING VOOR ARUNA VERMEULEN
De Laurenspenning wordt sinds 1959 uitgereikt aan mensen of instanties die zich inzetten voor het culturele en maatschappelijke leven in Rotterdam. Ze moeten ook anderen betrekken bij hun passie. De penning is vernoemd naar Laurentius, de patroonheilige van de stad.
Vermeulen wordt onderscheiden vanwege ‘haar enthousiasme, gedrevenheid en visie’ waarmee zij de ontwikkeling van de hiphopcultuur in Rotterdam heeft gestimuleerd, aldus de jury. Ze was in 2002 een van de oprichters van het HipHopHuis dat ‘voor velen een tweede huis is geworden’.
De penning wordt dinsdag uitgereikt in de Grote of Sint-Laurenskerk. Sjarel Ex, de directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, houdt de feestrede. Eerdere laureaten waren Rachèl van Olm en Harry-Jan Bus, de oprichters van Theater Walhalla in Katendrecht (2010) en Sander de Kramer, hoofdredacteur van de Straatkrant (2009). De eerste penning was voor kroonprinses Beatrix.
—————————————————–
Directeur HipHopHuis krijgt de Laurenspenning
Rijnmond Nieuws
10-10-2012 | 06:05
Aruna Vermeulen, directeur van het HipHopHuis Rotterdam krijgt de Laurenspenning. De 36-jarige Vermeulen wordt geprezen, omdat ze een groot aantal Rotterdamse jongeren een huis geeft waarin ze zich kunnen ontwikkelen.
“Yes. Bizar hé. Dat iemand dát van je vindt, is het mooiste dat je kunt horen”, reageert een trotse Vermeulen. Sinds 1959 wordt de penning uitgereikt aan personen of instanties die zich inzetten voor de Rotterdamse samenleving op het gebied van Kunst en Cultuur. De laatste uitreiking was in 2010 en ging naar de oprichters van Theater Walhalla op Katendrecht.
Het HipHopHuis probeert voor een zo laag mogelijk bedrag goede lessen te geven aan hiphopliefhebbers van alle leeftijden. Op die manier willen ze zoveel mogelijk mensen bereiken. Het ‘huis’ is inmiddels tien jaar open en als het aan Vermeulen ligt, komen daar naar vele jaren bij. “We zijn het ooit met z’n drieën gestart. En het doel is eigenlijk dat het tot in de lengte der dagen door blijft gaan.”
‘Heel bijzondere erkenning voor de hiphop’
Vermeulen benadrukt dat het niet alleen voor haar persoonlijk een heel speciale onderscheiding is. “Van de jeugd krijg ik vaak bijvoorbeeld een smsje waarin ze me bedanken voor een goed gesprek of een toffe les. Maar om die erkenning te krijgen van de gevestigde orde, is niet alleen voor mij heel bijzonder, maar ook voor de hiphop. Daarom ben ik er juist zo blij mee.”
Vermeulen moet nog even geduld hebben voor ze de penning kan vasthouden. De uitreiking is namelijk op 6 november in de Laurenskerk in Rotterdam. En Aruna Vermeulen heeft al beloofd dat ze er een heus hiphopfeestje van gaat maken door allerlei zangers en dansers op te laten treden.